قبل از شروع بازی های جام جهانی قطر با وجود نبودن گزارشگرهایی مثل عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی در تلویزیون، بحث های زیادی بر سر کم شدن جذابیت گزارش بازی های جام جهانی وجود داشت. البته مدتی قبل از بازی جام جهانی خبر بازگشت عادل فردوسی پور در جریان بود که متاسفانه تحقق پیدا نکرد. این پرسش هم وجود داشت که کدام گزارشگر فوتبال ایرانی از بین گزارشگرهای نه چندان محبوب که این روزها در شبکه سه حضور دارند، بازی های تیم ملی را گزارش می کند. به نظر بسیاری از فوتبال دوستان، تماشای بازی فوتبال با گزارشگری آن ها چندان خوشایند و لذت بخش نیست.

اما در ویژه برنامه شبکه سه برای جام جهانی محمد حسین میثاقی مجری ثابت برنامه بود و محمد رضا احمدی هم در کنار او به کار اجرا می پرداخت. گفته می شد که رضا جاودانی هم برای حضور به عنوان مجری در این ویژه برنامه دعوت شده است اما او هم به دلایل مشخص از حضور در این برنامه خودداری کرد. اما بازی اول ایران در مقابل انگلیس را محمدرضا احمدی از قطر گزارش کرد. گزارش بازی دوم بر عهده پیمان یوسفی بود و بازی سوم ایران در مقابل آمریکا که به یکی از حساس ترین بازی های تیم ملی تبدیل شده بود را جواد خیابانی گزارش کرد. با باخت ایران در مقابل آمریکا، پرونده بازی های این تیم و گزارش آن ها در جام جهانی 2022 هم بسته شد.

  • جهت پیش بینی جام جهانی یا دیگر مسابقات فوتبال می توانید بر روی گزینه “ورود به وب سایت” کلیک کنید تا به بهترین سایت شرط بندی ایرانی هدایت شوید.
محتوا پنهان
گزارشگر فوتبال کیست؟

گزارشگر فوتبال کیست؟

بازی فوتبال یکی از پرطرفدارترین بازی های دنیا است که افراد زیادی در تمام دنیا علاقه مند به این بازی و تماشای مسابقات فوتبال هستند. اما همیشه و برای همه طرفداران فوتبال، امکان تماشای مسابقه فوتبال در استادیوم و از نزدیک وجود ندارد. به این ترتیب این افراد به تماشای فوتبال به صورت زنده از تلویزیون و در منزل یا محل کار خود می نشینند. گاهی هم تماشای مسابقه فوتبال به خصوص در تورنمنت های بزرگ جهانی باعث جمع شدن افراد خانواده دور هم می شود تا به یک لذت دسته جمعی بدل شود. اما به جز شنیدن صدای تماشاچی ها در پخش زنده بازی که حسی مانند حضور در ورزشگاه را برای تماشاچیان ایجاد می کند عامل دیگری هم می تواند جذابیت تماشای مسابقه فوتبال را بیشتر کند.

این عامل چیزی نیست جز یک گزارش دقیق و پر هیجان از لحظات بازی که می توان آن را با چاشنی دادن اطلاعات در مورد بازیکنان و مربیان و سایر افراد مرتبط با آن مسابقه فوتبال جذاب کرد. ما این افراد را با نام گزارشگر فوتبال در ایران می شناسیم و یکی از کسانی که در ایران حرف اول را در این کار می زند، عادل فردوسی پور است. بهترین گزارشگر فوتبال ایران که چند سال است جای خالی اش در گزارش های فوتبال و همچنین جای خالی برنامه پرطرفدارش یعنی 90 در تلویزیون به شدت احساس می شود.

بهترین گزارشگر های فوتبال ایرانی کدامند؟

بهترین گزارشگر های فوتبال ایرانی کدامند؟

فوتبال در ایران طرفداران زیادی دارد خصوصا وقتی نام دو تیم استقلال و پرسپولیس و یا تیم ملی مطرح باشد. اما شما به عنوان یک تماشاچی فوتبال دوست دارید مسابقه تیم مورد علاقه تان را کدام یک از گزارشگرهای ایرانی گزارش کنند؟ در این بخش ما قصد داریم تعدادی از بهترین گزارشگرهای فوتبال ایرانی را معرفی کنیم و به نقاط ضعف و قوت آن ها هم نگاهی داشته باشیم. هر چند شاید برخی از آن ها با وجود معروف بودن، از نظر مخاطبان چندان محبوب و کار درست نباشند، اما به هر حال صدای آن ها را همین روزها هم در برنامه ویژه جام جهانی 2022 در تلویزیون می شنویم.

جواد خیابانی

جواد خیابانی یکی از گزارشگران فوتبال ایرانی است که گزارش های فوتبال او سرشار از سوتی و اشتباهاتی است که گاهی موجب خنده بینندگان می شود. البته او بارها درباره مسائل فوتبالی پرده برداری کرده است؛ مثل بحثی که همین تازگی درباره پشت پرده بازگشت کی روش در برنامه بیان کرد. این گزارش ها یکی از سوژه های جذاب طنز در شبکه های اجتماعی ایران است که حتما شما هم بارها با آن مواجه شده اید. این گزارشگر فوتبال متولد آبان 1345 در کرج است و چندین بار به عنوان گزارشگر جمهوری اسلامی به مسابقات مختلف اعزام شده است. جواد خیابانی در سال 77 جایزه بهترین گزارشگر فوتبال و در سال 84 و 86 هم جایزه بهترین مجری ورزشی را دریافت کرد.

جواد خیابانی که گزارشگر بازی خاطره انگیز ایران و استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 بود، هنوز هم می تواند یکی از گزارشگران فوتبالی باشد که در تماشاچی شور و هیجان ایجاد کند. البته این موضوع تا حد زیادی به حال و هوای خود او و بازی که قرار است گزارش کند بر می گردد. شاید همین گزارش خاطره انگیز خیابانی باعث شده که آخرین بازی ایران با آمریکا را به او بدهند، بازی که از دو جنبه کاملا متفاوت برای جمهوری اسلامی و مردم ایران دارای اهمیت بود. با وجود این نکته مثبت در گزارش خیابانی، اما تعداد گزارش های خوب او از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است.

خیابانی را استاد استفاده از تشبیهات اشتباه و جملات بی سر و تهی می دانند که در گزارش هایش زیاد اتفاق می افتد. معرفی اشتباه بازیکنان دو تیم، بی حسی در طول گزارش بازی و گاهی تعریف کردن خاطره هایی که او را از گزارش لحظات حساس و مهیج بازی باز می دارد، مواردی است که محبوبیت این گزارشگر فوتبال را تا حد زیادی کم کرده است.

سرهنگ علیفر

سرهنگ علیفر

علیرضا علیفرکه به خاطر نظامی بودن و داشتن درجه سرهنگی به او سرهنگ علیفر می گویند به جز گزارش مسابقات فوتبال فعالیت های دیگری مثل روزنامه نگاری، بازیکن و مربی فوتبال و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز انجام داده است. علیفر هم به دلیل فریادهای بی خودی و یکباره که در گزارش بازی دارد و تحلیل های شخصی اضافی و گاهی طولانی اش که حتی با پیش آمدن موقعیت گل هم آن ها را متوقف نمی کند، مورد انتقاد بسیاری از بینندگان مسابقات فوتبال است. او در سال 98 به خاطر یک اشتباه که آوردن نام یک بازیکن ایرانی یعنی جلال حسینی در ترکیب تیم لوانته و در خلال گزارش بازی رئال و لوانته بود، مدتی توسط شبکه ورزش کنار گذاشته شد.

“تووووووی دروازه” گفتن او و “ببینید جزئیات کار رو” دو مورد از کلیشه های علیفر است که گاهی اولی را با آنچنان صدای بلندی می گفت که تماشاچی جلوی تلویزیون چند متر بالا می پرید یا اگر در حین بازی خوابش برده بود، بیدار می شد. او با وجود مدت زمان زیاد فعالیتش به عنوان گزارشگر فوتبال نتوانسته جایی در قلب هواداران فوتبال پیدا کند.

عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور

به جرات می توان گفت عادل فردوسی پور با فاصله بسیار زیادی محبوب ترین گزارشگر فوتبال ایرانی در کل تاریخ این حرفه است. او جوان، پر انرژی، دارای اطلاعات کامل فوتبالی و عاشق فوتبال است. هر چند او چند سال است که در بر نامه های فوتبالی تلویزیون و شبکه سه حضور ندارد اما گزارشگری فوتبال را کامل کنار نگذاشته است. این گزارشگر محبوب فوتبال متولد مهر 1353 است و علاوه بر اجرا و تهیه کنندگی برنامه های فوتبالی مثل برنامه پرطرفدار نود، مترجم و استاد دانشگاه هم هست.

محمدرضا احمدی

محمدرضا احمدی

یکی دیگر از گزارشگران فوتبال و مجری ورزشی در تلویزیون و شبکه 3 محمدرضا احمدی است. او که در حال حاضر یکی از مجریان و گزارشگران ورزشی پر کار شبکه سه است در دی ماه سال 1361 در تهران به دنیا آمده است. تحصیلات او ابتدا در رشته حسابداری بوده است ولی بعد از ورودش به دنیای رسانه و صدا و سیما در رشته مدیریت ورزشی هم مدرک گرفت. صدای خوب و بیان شیوا، یکی از نکات مثبت این گزارشگر فوتبال است که باعث شد امسال هم در ویژه برنامه جام جهانی یکی از مجریان و گزارشگر بازی بین ایران و انگلیس باشد. او اطلاعات خوب و کاملی در مورد بازیکنان و تیم ها دارد و گزارشی بدون حاشیه و پا به پای بازی ارائه می دهد.

در نبود افرادی مثل عادل و مزدک می توان او را بهترین و بدون اشتباه ترین گزارشگر فوتبال دانست. هر چند او توانایی این را ندارد که خودش را با گفتن جملات خاص و دلنشین در لحظات حساس و پر هیجان بازی در ذهن هواداران ماندگار و دوست داشتنی کند.

محمد حسین میثاقی

محمد حسین میثاقی

محمد حسین میثاقی مجری فوتبالی نه چندان محبوب و شاید بتوان گفت منفور این روزهای شبکه سه، در مهرماه 1365 در تهران متولد شده است. او در برنامه 90 به عنوان گزارشگر، در برنامه فوتبال 120 در شبکه ورزش به عنوان مجری و همچنین در برنامه فوتبال برتر و رکورد شبکه سه به عنوان مجری حضور داشت. میثاقی گزارشگر ورزشی اعزامی صدا و سیما به بازی های آسیایی 2014 و جام ملت های آسیا 2015 و جام جهانی 2018 بود. در ویژه برنامه بیست چهارده مربوط به جام جهانی 2014 در کنار عادل فردوسی پور و رضا جاودانی هم حضور داشت. البته میثاقی که نامش به عنوان یک گزارشگر فوتبال در این مطلب آمده بر خلاف بسیاری از گزارشگران شبکه سه، تا به حال مسابقه فوتبال زنده گزارش نکرده است.

مزدک میرزایی

مزدک میرزایی

مزدک میرزایی که چند سال است در تلویزیون ایران اینترنشنال به عنوان مجری برنامه هت تریک حضور دارد، گزارشکر فوتبال مسابقات تیم ملی در جام جهانی قطر بود که از شبکه پرشیانا اسپرت پخش می شد. او متولد شهریور 1349 در تهران و از هم نسلان عادل فردوسی پور در شبکه سه است. مزدک میرزایی از سال 76 وارد صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد تا سال 1398 که از ایران خارج شد و به لندن مهاجرت کرد. این گزارشگر فوتبال محبوب و دوست داشتنی در سال 84 توانست جایزه بهترین گزارشگر را دریافت کند.

پیمان یوسفی

پیمان یوسفی

پیمان یوسفی دیشب پس از شکست تیم ملی در مقابل تیم ملی آمریکا درباره پوستر طراحی شده برای بازی ایران و هلند، باز هم یکی از همان جملات و تعابیر عربی خود را به کار برد و گفت وصف العیش نصف العیش! همین جملات باعث شده که برخی مخاطبان در فضای مجازی به او البیمان الیوسفی بگویند. این گزارشگر فوتبال در سال 1348 در تهران به دنیا آمده است و یکی از گزارشگران مطرح همزمان با حضور عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی و جواد خیابانی در شبکه سه بود. او گزارشگر فوتبال ایران و ولز، بازی دوم ایران در جام جهانی بود و در برنامه جام و مردم شبکه یک گفت : هنوز با شنیدن گزارشم در بازی مقابل ولز احساساتی می شوم، این گزارش متعلق به همه مردم ایران است.

او گزارشگری است که نه می توان در مورد گزارش هایش واژه عالی و بی نظیر را به کار برد و نه خیلی بد و مزخرف. انگار که او خیلی فوتبال دوست نیست و فقط چون کارمند صدا و سیما است و از او خواسته می شود بازی را گزارش می کند. گزارش های او نه شور و کیفیت گزارش های عادل را دارد و نه مانند خیابانی احساساتی و مانند مزدک پرکار و به دنبال بهتر شدن است.

بزرگ ترین انتقاد به او، اصرار به استفاده کردن از کلمات و جملات سخت و نا آشنای فارسی و عربی در گزارش هایش است. شاید بهتر است او کمی این اصرار را کم کند و سعی در تطابق دادن خود با سلیقه مخاطبان مدرن امروزی فوتبال داشته باشد.‌ درست است که او کارمند صدا و سیما است و در این روزها به هر حال گزارش یک بازی حتی غیرمهم به او می رسد اما کسب محبوبیت در میان مخاطبان فوتبال چیزی است که پیمان یوسفی به آن نیاز دارد.

رضا جاودانی

رضا جاودانی

رضا جاودانی گزارشکر فوتبال مشهدی است که کار خود را از سال 68 در صدا وسیمای این شهر آغاز کرد. آغاز همکاری او با شبکه سه به سال 76 برمی گردد که در برنامه ای با نام “جنگ ورزش” به عنوان مجری حضور داشت. از آن زمان به بعد او دیگر به کار گزارشکری فوتبال نپرداخت و تنها به عنوان مجری در برنامه های ورزشی شبکه سه حضور داشت. از برنامه هایی که او در آن ها به عنوان مجری حضور داشت می توان به گزارش ورزشی ( در کنار محمدرضا احمدی )، مردان آهنین، آن سوی نیمکت، بیست چهارده ( برنامه ویژه جام جهانی 2014 با حضور عادل فردوسی پور و محمد حسین میثاقی ) و سه پاس اشاره کرد.

محمد سیانکی

محمد سیانکی

محمد سیانکی یکی از گزارشگران جوان فوتبال ایران است که در سال 1352 در شهرری متولد شده است. او کار خود را از 27 سالگی با رادیو آغاز کرد و پس از افتتاح شبکه سه به تلویزیون جمهوری اسلامی دعوت شد. البته این روزها نام او در اسامی مجریان شبکه 3 دیده نمی شود و بیشتر در شبکه ورزش به اجرا می پردازد. اولین فعالیتش به عنوان گزارشگر فوتبال در گزارش فوتبال های ضبط شده بود که شبکه سه بین ساعات 3 تا 6 بامداد در تلویزیون پخش می کرد. او کارشناسی را در رشته مدیریت از دانشگاه تهران و ارشد را در مدیریت رسانه گرفته است و به دلیل علاقه به مربیگری فوتبال، دوره های مربیگری هم گذرانده است. محمد سیانکی در زمینه مربیگری فوتبال فعالیتی ندارد ولی به گفته خودش اگر گزارشگر نمی شد قطعا به سمت مربیگری فوتبال می رفت.

سیانکی صدای خوب و گرمی دارد و در کنار این صدای گرمش نوعی رابطه صمیمی با مخاطبان برقرار می کند که همین ها او را برای برخی از هواداران فوتبال قابل قبول کرده است. او اما گزارشگری بی طرف نیست و به راحتی می توان در گزارش هایش فهمید که طرفدار کدام تیم باشگاهی یا مربی است و آن مربی قطعا کی روش نیست. اطلاعات او از بازیکنان و مربیان و تیم ها بسیار معمولی است و این باعث شده است تا گزارش هایش چندان جذاب و پر محتوا نباشد.

بهترین گزارشگر فوتبال خارجی کیست؟

بهترین گزارشگر فوتبال خارجی کیست؟

ما در ایران بیشتر بازی های فوتبال خارجی مورد علاقه خود را با صدای یک گزارشگر ایرانی تماشا می کنیم و شاید کمتر صدای گزارشگران خارجی فوتبال را شنیده باشیم. اما برخی نام ها در دنیای فوتبال خارجی که عنوان بهترین گزارشگر فوتبال جهان را دارند حتما شنیده اید. اگر مسابقات فوتبال را با صدای گزارشگر خارجی تماشا نکرده ایم، لااقل یک بار بازی های کامپیوتری فوتبال را بازی کرده ایم، حال اینکه گزارشگر بازی ما همین چهره ها و صداهای معروفی هستند که بازی های فوتبال خارجی را گزارش می کنند. به این بهانه نگاهی می کنیم به بهترین گزارشگران فوتبال خارجی. اگر خواستید عکس این افراد را در گوگل جستجو کنید توصیه می کنیم بهترین گزارشگر فوتبال به انگلیسی یعنی Football Commentators را در گوگل جستجو کنید.

جیم بگلین

جیم بگلین زمانی یکی از فوتبالیست های تیم هایی چون لیورپول و لیدز یونایتد بود و بیشتر در کنار پیتر دروری و یا مارتین تایلر به گزارش فوتبال می پرداخت. او بسیار حرفه ای بود زیرا وقتی بازی تیم هایی را گزارش می کرد که زمانی در آن ها حضور داشت بسیار بی طرفانه صحبت می کرد. جیم بگلین افتخار پوشش بازی های لیگ برتر، لیگ قهرمانان اروپا و 2 تورنمنت جام جهانی را در دوران حرفه ای خود داشته است. او اکنون 59 سال سن دارد و یکی از مفسران فعلی BT Sport و NBCSN است.

مارتین تایلر

مارتین تایلر بهترین گزارشگر انگلیس است و شناخته شده ترین مفسر فوتبال خارجی است. او یکی از گزارشگرانی است که به همراه اندی گری، آلن اسمیت و کلایو تایلدسلی صدای خود را به بازی فوتبال EA FIFA داد. او در حال حاضر 77 سال سن دارد و در طول دوران زندگی حرفه ایش در لیگ برتر، اسکای اسپورت و فاکس استرالیا گزارش کرده است.

موتسون

جان موتسون رکوردی بی نظیر در گزارش بیش از دو هزار بازی برای بی بی سی را دارد که تا به حال کسی نتوانسته به این رکورد برسد. او از سال 1979 گزارشگر اصلی و مفسر فوتبال در شبکه بی بی سی بود و تمام مسابقات حساس فینال را گزارش کرد. جان موتسون یکبار در سال 2008 اعلام بازنشستگی کرد اما مجددا پس از 11 سال با TalkSport به دنیای تفسیر و گزار شگری فوتبال بازگشت. او هم مانند مارتین تایلر در 77 سالگی به سر می برد.

فیلم گزارشگر های فوتبال را در کجا مشاهده کنیم؟

فیلم گزارشگر های فوتبال را در کجا مشاهده کنیم؟

این روزها که بازار مسابقات فوتبال با وجود جام جهانی داغ است، هر مسابقه فوتبالی که برگزار می شود توسط یکی از این گزارشگرها چه در شبکه سه و چه در شبکه ورزش پخش زنده و گزارش می شود. علاوه بر این برخی از سایت ها هم این مسابقات را با اجرای همین گزارشگرها برای استفاده فوتبال دوستان، پخش زنده می کنند. همچنین اگر مایل به دیدن و شنیدن فیلم مسابقاتی هستید که توسط یکی از گزارشگرهای مورد علاقه شما گزارش شده است، می توانید در گوگل آن را جستجو کنید.

دستمزد گزارشگر فوتبال برای یک بازی چقدر است؟

سال ها پیش عادل فردوسی پور در برنامه نود عنوان کرده بود که دستمزد خودش و همکارانش برای گزارش بازی آنقدر پائین است که او خجالت می کشد از آن پرده بردارد. دستمزدی که در آن زمان 30 هزار تومان و کمی بعد 100 هزار تومان بود. در سال 94 هم دستمزد برای گزارش هر بازی 120 هزار تومان عنوان شده بود که البته این میزان برای بازی های زنده بود و بازی های ضبطی تنها 70 هزار تومان دستمزد داشت. صدا وسیما در پرداخت دستمزد به گزارشگران فوتبال هیچ تفاوتی هم قائل نبود و اگر گزارشگر تازه کار هم قرار بود یک بازی زنده را گزارش کند همان 120 هزار تومان را می گرفت.

اطلاعاتی از میزان دستمزدی که به تازگی به گزارشگران فوتبال داده می شود در دست نیست اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این افراد در استخدام صدا و سیما هستند و یکی از وظایف آن ها هم گزارش کردن فوتبال است. بیشتر این افراد با فعالیت های دیگری مثل تهیه کردن یک برنامه فوتبالی برای تلویزیون یا حضور در برنامه های خارج از تلویزیون و اجرای آن ها هم پول های خوبی به جیب می زنند. به همین دلیل است که تلاش برای کسب محبوبیت در بین هواداران فوتبال و جا داشتن در بین بهترین گزارشگران دارای اهمیت است.

اما دستمزد گزارشگران خارجی بر اساس اطلاعاتی که وبسایت پی اسکیل در سال 2021 ارائه داده بود در کشوری مثل آمریکا در حدود 38 هزار دلار در سال و برای گزارشگران مختلف در کشورهای خارجی بین 27 تا 68 هزار دلار بوده است. همانطور که مزدک در جایی گفته بود یک گزارشگر خارجی برای هر گزارش به اندازه یک سال حقوق ما در ایران دستمزد می گیرد.

عکس گزارشگر های فوتبال ایرانی را در کجا مشاهده کنیم؟

عکس گزارشگر های فوتبال ایرانی را در کجا مشاهده کنیم؟

در این مطلب می توانید تعدادی از عکس های گزارشگرهای فوتبال ایران و عکس مجری زن فوتبال را ببینید، اما برای دیدن عکس های بیشتر می توانید نامشان را در گوگل جستجو کنید و یا آن ها را در اینستاگرام دنبال کنید.

آدرس پیج اینستاگرام گزارشگر های فوتبال ایرانی چیست؟

گزارشگران فوتبال هم مانند بسیاری از افراد مشهور یک صفحه اینستاگرام عمومی دارند که در آن مطالب و عکس هایی را با طرفداران خود به اشتراک می گذارند. برای یافتن این افراد در اینستاگرام نام آن ها را در قسمت جستجوی این شبکه اجتماعی وارد کنید.

پرحاشیه ترین گزارشگر فوتبال ایرانی کیست؟

پرحاشیه ترین گزارشگر فوتبال ایرانی کیست؟

عادل فردوسی پور زمانی که در تلویزیون بود و برنامه 90 را تهیه و اجرا می کرد با اخبار و مصاحبه های جنجالی اش یکی از پر حاشیه ترین گزارشگران فوتبال بود. اما پس از او محمد حسین میثاقی که عده ای عقیده داشتند آمده است تا جای عادل را بگیرد حاشیه ساز شد. سه سال پیش هم مزدک میرزایی با مهاجرتش از ایران و پیوستن به شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال در لندن یکی از حاشیه سازها شد.

کدام گزارشگر فوتبال ایرانی ممنوع التصویر است؟

تنها گزارشگری که این روزها تصویرش در تلویزیون دیده نمی شود عاد ل فردوسی پور است. او چند سال پیش در زمانی که در حال ساخت و پخش برنامه 90 بود، از تلویزیون کنار گذاشته شد.

کدام گزارشگر فوتبال ایرانی مهاجرت کرده است؟

کدام گزارشگر فوتبال ایرانی مهاجرت کرده است؟

مزدک میرزایی که این روزها با برنامه ورزشی هت تریک با محمد تقوی فوتبالیست و مربی سابق ایرانی در تلویزیون ایران اینترنشنال اجرا می کند، سه چهار سال پیش به قصد مهاجرت از ایران خارج شد.

بهترین گزارشگر فوتبال عربی کیست؟

بهترین گزارشگر فوتبال عربی عصام الشوالی نام دارد که متولد 1970 و اهل کشور تونس است. او از سرشناس ترین مفسران فوتبال و گزارشگران فوتبال عرب زبان است و در شبکه الجزیره ورزشی مشغول به کار است. تصویر این گزارشگر که گفته می شود عاشق پرسپولیس و استقلال است را در ادامه می بینید.

چگونه گزارشگر فوتبال شویم؟

چگونه گزارشگر فوتبال شویم؟

یکی از اصلی ترین موارد برای گزارشگر فوتبال شدن، بالا بردن اطلاعات فوتبالی و داشتن یک سبک متفاوت در گزارش و تکیه کلام های خاص است. گزارش شما باید شبیه هیچ کدام از گزارشگرهای فوتبال نباشد و در حین گزارش موضوعاتی که برای تماشاچیان جذاب است را بیان کنید. البته در این مورد نباید آنقدر زیاده روی کنید که اصل کارتان که گزارش بازی فوتبال است را فراموش کنید. همچنین در لحظات خاص بازی هیجان صحنه بازی را از طریق تغییر لحن و آهنگ صدای خود به تماشاگر منتقل کنید. به عنوان یکی از موارد مهم دیگر باید صدایی مانند صدای مجید عابدی گزارشگر فوتبال که فینالیست برنامه آقای گزارشگر بود، داشته باشید. البته اگر پارتی هم در صدا وسیما داشته باشید که کارتان خیلی سریعتر پیش می رود و شاید نیازی به این ها هم نداشته باشید.

قدیمی ترین گزارشگر فوتبال ایرانی کیست؟

یکی از قدیمی ترین افرادی که به عنوان گزارشگر فوتبال در ایران فعالیت می کرد، ایرج ادیب زاده است. او متولد سال 1325 در تهران است اما در حال حاضر ساکن فرانسه است. ادیب زاده روزنامه نگار، گزارشگر و مفسر ورزشی بود و همچنین به عنوان مجری در برخی برنامه های دیگر رادیو و تلویزیون حضور داشت. هنوز هم در برخی برنامه های ورزشی و خبری شبکه های فارسی زبان خارج از ایران از او به عنوان مهمان کارشناس و مفسر دعوت می شود. او کار خود را از 16 سالگی در مجله “صبح امروز” در تهران با روزنامه نگاری آغاز کرد و هنوز هم این کار را با علاقه و شوق ادامه می دهد.

نام دیگری که می توان به عنوان گزارشگر قدیمی فوتبال به آن اشاره کرد عطاءالله بهمنش است. او متولد فروردین 1302 در کرمانشاه است و در سال 1396 در تهران از دنیا رفت. او یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین گزارشگران ورزشی در ایران بود که خودش هم از ورزشکاران ایرانی بود. علاوه بر گزارشگری، او در زمینه روزنامه نگاری ورزشی و مدیریت ورزشی هم فعال بود.

یکی دیگر از گزارشگران ورزشی قدیمی که متاسفانه او نیز در قید حیات نیست، بهرام شفیع است که در مهر سال 97 به دلیل بیماری قلبی، در سن 62 سالگی از دنیا رفت. بهرام شفیع از دهه 60 با اجرای برنامه معروف “ورزش و مردم” در شبکه یک حضور داشت و تا آخرین سال های زنده بودنش این برنامه، صبح جمعه با اجرای خود او پخش می شد. او در بین سال های 84 تا 97 رئیس فدراسیون هاکی ایران بود.

بی انصافی است که از عباس بهروان و اسکندر کوتی که زمانی از بهترین مجریان ورزشی و گزارشگران فوتبال در تلویزیون بودند نامی نبریم. عباس بهروان از جمله کسانی بود که در گزارش و تفسیر مسابقات ورزشی پیشگام بود، او در مهر 1330 در اصفهان متولد شد. متاسفانه بهروان پس از یک تصادف و 60 روز در کما بودن، دیگر مانند گذشته مورد قبول مسئولان صدا و سیما نبود و حضورش در رسانه ها کمرنگ شد. اسکندر کوتی هم یکی از گزارشگران قدیمی فوتبال بود که در زمان خودش تهیه کننده برنامه های فوتبالی پر بیننده ای بود.

محبوب ترین گزارشگر فوتبال در جهان کیست؟

محبوب ترین گزارشگر فوتبال در جهان کیست؟

شاید با اطمینان بتوان گفت، موتسون یکی از کاردرست ترین و محبوب ترین گزارشگرهای فوتبال جهان است که زمانی در بی بی سی آنقدر محبوب بود که همکارانش را کلافه کرده بود. آنچنان که مردم انگلیس ترجیح می دادند بازی هایی که او گزارش نمی کند را تماشا نکنند. برای او ویژگی هایی بیان می کنند که دانستنش خالی از لطف نیست:

  • توانایی بسیار زیاد در بازی با صدا
  • داشتن تیپ و نوع لباس پوشیدن خاص و شیک
  • نقد کردن بازیکن و مربی اما بدون سرزنش کردن و محکوم کردن آن ها
  • استفاده از شوخ طبعی و طنز
  • شناخت کامل بازیکنان و دادن اطلاعات درست
  • بیان واضح در گزارش و استفاده نکردن از کلمات تخصصی و جملات سنگین
  • گفتن از حاشیه های بازی که ممکن است از دید تماشاچی داخل منزل دور بماند.
محبوب ترین گزارشگر فوتبال در ایران کیست؟

محبوب ترین گزارشگر فوتبال در ایران کیست؟

محبوب ترین گزارشگر فوتبال در ایران با فاصله بسیار زیاد از دیگر گزارشگران، بی شک عادل فردوسی پور است. او به اعتقاد بسیاری از طرفداران فوتبال در ایران بهترین گزارشگر فوتبال ایران است و کنار گذاشتن او توسط صدا و سیما از تلویزیون، باعث کاهش چشمگیر بینندگان آن شده است. در نبود عادل فردوسی پور در این سال ها هیچ نام دیگری با او برابری نمی کند و علاقه مندان به فوتبال امیدوار هستند که روزی دوباره بتوانند بازی های حساس تیم های خود را با گزارش عادل فردوسی پور در تلویزیون ایران تماشا کنند.

سوالات متداول

  1. محبوب ترین گزارشگر فوتبال ایران کیست؟

    بدون شک عادل فردوسی پور محبوب ترین گزارشگر فوتبال در ایران است.

  2. قدیمی ترین گزارشگر فوتبال ایران کیست؟

    مرحوم عطاءالله بهمنش، ایرج ادیب زاده، مرحوم بهرام شفیع، عباس بهروان و اسکندر کوتی از قدیمی ترین گزارشگران فوتبال ایرانی هستند.

  3. محبوب ترین گزارشگر فوتبال خارجی کیست؟

    جان ماتسون و مارتین تایلر دو گزارشگر فوتبال محبوب و سرشناس انگلیسی هستند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید :