ورزش کبدی یکی از پرطرفدارترین ورزش های جهان و به ویژه در نواحی آسیای جنوبی است. ورزشی که به هیچ تجهیزات و ابزار خاصی نیاز ندارد و افراد می توانند هم در محیط های سرپوشیده و سالن و هم در فضای باز به انجام این بازی بپردازند. امروزه این بازی باستانی در بسیاری از کشورهای جهان رواج یافته است و روز به روز به تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود. لازم به ذکر است که ورزش کبدی قوانین و اصول مربوط به خود را دارد و در سبک ها و روش های مختلفی انجام می شود. در ادامه بیشتر در رابطه با این ورزش و تاریخچه آن اطلاعاتی برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

  • بدون معطلی بر روی گزینه “ورود به وب سایت” کلیک کنید تا به تنها سایت و معتبرترین سایت شرط بندی ایرانی که کبدی را در دسترس شما قرار داده است هدایت شوید.
کبدی چیست؟

کبدی چیست؟

کبدی نوعی ورزش است که به صورت گروهی انجام می شود و افراد در قالب تیم های هفت نفره در مقابل هم قرار می‌ گیرند. مهمترین هدف در این بازی کسب امتیاز بیشتر و پیروزی آن می باشد. در نهایت هر تیمی که بیشتر بتواند کسب امتیاز کند برنده بازی تعیین می شود. در هنگام شروع مسابقه شخصی به عنوان داور ناظر بازی خواهد بود و با پرتاب سکه تعیین می کند که شروع کننده بازی به عنوان تیم مهاجم کدام تیم خواهد بود. جالب ترین نکات این بازی این است که بازیکنانی که به سمت تیم حمله ور می شوند باید مدام کلمه کبدی را تکرار کند و در صورتی که کوچکترین مکسی در گفتن این کلمه داشته باشند به معنای نفس گیری و خطا است و یک امتیاز برای تیم حریف در نظر می‌گیرد.

کبدی چه قوانینی دارد؟

در رابطه با بازی کبدی قوانین و اصول خاصی مطرح شده است که هر کدام از تیم های شرکت کننده در این بازی ها ملزم به رعایت و تبعیت از قوانین کبدی هستند. که مهمترین قوانین شامل اینکه بازی باید در یک زمین کاملا صاف و مستطیل شکل انجام شود که ابعاد آن به اندازه ۱۳ متر عرض و ۱۰ متر طول می باشد البته در ورزش کبدی بانوان ابعاد زمینه کمی کوتاه تر می باشد. همچنین در طول انجام مسابقه شش داور یا ناظر بر فرایند انجام بازی نظارت دارند که شامل یک داور اصلی، دو کمک داور، یک نفر به عنوان ثبت کننده امتیازات و دو نفر دستگیر هستند. مدت زمان مسابقه کبدی به طور کل ۴۰ دقیقه است که به صورت دو نیمه ۲۰ دقیقه ای انجام می شود و تیم ها ۵ دقیقه فرصت استراحت بین دو نیمه را خواهند داشت. پس از اینکه اولین تیم مهاجم انتخاب شد در طول فرآیند بازی تیم ها به نوبت حمله و دفاع خواهند کرد و زمین بازی بعد از پایان نیمه اول و با شروع نیمه دوم بین تیم ها جابجا خواهد شد.

آموزش این ورزش را در کجا فرا گیریم؟

این بازی کاملا ساده و آسان انجام می شود و مهمترین که برای انجام آن به هیچ تجهیزات و لوازم خاصی نیازی نیست در واقع بازی کبدی نوعی بازی کشتی گروهی محسوب می شود. بنابراین همه افراد می توانند با همکاری دوستانشان تیم تشکیل داده و به انجام این بازی بپردازند. البته قوانین، اصول و نحوه انجام این بازی به طور کامل به صورت فایل های آموزشی تصویری و ویدیویی در سایت های مختلف اینترنتی ارائه شده است که می توانید از آن بهره مند شوید. همچنین با مطالعه مقاله ورزشی کبدی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و اگر قصد دارید به صورت تخصصی بازی را یاد بگیرید می توانید به باشگاه های مربوطه مراجعه کنید.

تاریخچه بازی کبدی

تاریخچه بازی کبدی

اینطور به نظر می ‌رسد که تاریخچه این بازی به حدود ۴۰۰ سال قبل در کشور هندوستان برمی گردد. اما در گذشته این بازی با نام‌های دیگری شناخته می‌ شد و روش انجام آن در هر کدام از شهرهای هندوستان با هم تفاوت داشت. امروزه این بازی یکی از محبوب ترین بازی های دنیا محسوب می‌ شود اما بیشترین قدمت را در هندوستان، ایران و پاکستان دارد. در کشور ایران نیز در هر کدام از شهرها این بازی به نام های مختلف شناخته می‌ شود اما به صورت رسمی انجمن کبدی ایران در سال ۱۳۷۵ تشکیل و راه اندازی شد. امروزه این ورزش به عنوان یکی از بازی های پرطرفدار در تورنمنت های مهم از جمله المپیک برگزار می شود و تیم ایران در رنکینگ کبدی جهان در رتبه های بالا قرار دارد.

نحوه امتیاز گیری در این بازی چگونه است؟

نحوه یادگیری و کسب امتیاز در این بازی به این صورت است که بازیکنان باید در دو حالت دفاعی و تهاجمی از تیم حریف خود امتیاز بگیرند. به این معنا که در حالت دفاعی باید مانع از خروج مهاجم به طرف زمین شوند که در این صورت امتیاز برای تیمش لحاظ می ‌شود. در صورت حمله نیز چنانچه مهاجم به تواند به بازیکنان حریف ضربه بزند و آنها را از زمین خارج کند موفق به کسب امتیاز برای تیم خود می شود. در نهایت تیمی که بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد برنده بازی تعیین خواهد شد.

فیلم های مسابقات کبدی را در کجا مشاهده بازی کنیم؟

تاکنون فیلم های زیادی از مسابقات کبدی ضبط و منتشر شده است که تمامی فیلم ها در فایل های مختلف اینترنتی از جمله سایت های آپارات و یوتیوب به اشتراک گذاشته شده است. این فیلم ها در اختیار کاربران قرار دارد و شما نیز می ‌توانید از طریق این سایت ها به تماشای فیلم های این ورزش بنشینید.

سوالات متداول

  1. نام قدیمی ورزش کبدی چیست؟

    نام دیگر کبدی ورزش زو است.

  2. فواید ورزش کبدی چیست؟

    کبدی یکی از پر تحرک ترین ورزش ها است بنابراین برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

  3. مهمترین قانون حمله در کبدی چیست؟

    در زمان حمله مهاجم باید بدون کوچکترین مکث و با صدای بلند کلمه کبدی را تکرار کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید :