یکی از بهترین و پرطرفدار ترین و البته محبوب ترین رشته های ورزش دنیا، رشته ی شنا است. این ورزش عضو جدا نشدنی ورزش جهان است و قدمت خیلی زیادی دارد. البته نسبت به دیگر ورزش با بسیار با سرعت کمی در حال پیشرفت می باشد و شاهد تغیرات اساسی در ان تا به حال نبوده ایم. این ورزش برای سلامتی جسمی و روحی بسیار توصیه شده است. زیرا به عنوان ورزشی که مدام بدن ورزشکار با اب تماس پیدا می کند، ورزشی است که کم ترین اسیب را می تواند به بدن ورزشکار بزند. و با هر میزان سن و با هر جنسیتی می توان به راحتی ان را اموزش دید.

تاریخچه شنا به چه صورت است؟


تاریخچه شنا به چه صورت است؟

تاریخچه ی شنا در کشور ایرات بسیار خلاصه و کوتاه است. زیرا قدمت بسیار کوتاهی دارد. به علاوه، در ایران برای این ورزش پیشرفت چشمگیری را شاهد نبودیم. زیرا انتظاری که از فدراسیون شنا در ایران داشته ایم، این بوده است که به خاطر شرایط و جو جغرافیایی، و با داشتن دو دریای شمال و جنوب که پهناور می باشند، و دریاچه های متنوع در سراسر این خاک، باید پیشرفت بیشتری را شاهد می بودیم. اما این چنین نبوده است. البته در مذهبمان هم به انجام این رشته ی ورزشی تاکید شده است. اما در ایران زیاد به ان بها داده نشده است.


بریتانیا از همان ابتدای شروع این رشته، دارای ۶ استخر بوده است و مجهز به تخته ی شیرجه هم بوده اند ک استخر های سرپوشیده در سراسر این کشور دیده می شده است و باشگاه های شنا هر ساله یکی پس از دیگری تاسیس می شده اند و شنا به صورت حرفه ای در ان برگزار می شده است.  

رشته ی شنا چگونه است؟

کسانی که می خواهند این رشته را به عنوان رشته ای جدید اموزش ببینند، باید این فرصت یادگیری را از سطوح کم برای خود اماده کنند. باید ابتدا از استخر کم عمق شروع کنند و با کارهایی مانند شناور ماندن روی اب یا حرکت های پا و شناگردن ساده و روان. و باید به مفاصل و عضلات فرصت بدهند تا انعطاف پذیری خودشان را پیدا کنند. باید شناگران یاد بگیرند تا در مراحل ابتدایی دست ها و پاها و باسن و سر خود را با هم هماهنگ کنند و بتوانند درست نفس بگیرند و نفس کم نیاورند. زیرا شناگران بیشتر روی مهارت نفس کم نیاوردن باید تمرین لازم را داشته باشند. ویکی پدیا شنا را همواره یکی از محبوب ترین و اصیل ترین ورزش ها دانسته پس اگر تا به امروز راجب این رشته شناختی نداشته اید بد نیست شنا را شروع کنید.

اموزش بازی شنا

اموزش بازی شنا

همه ی افراد اطرافمان می توانند با گذاشتن وقت کافی در رشته ی شنا موفق باشند زیرا این رشته یک رشته ی بدنی است که کسی که وقت کافی را بگذارد به طور سریع نتیجه ی کافی خود را دریافت می کند. و این موضوع باعث می شود که هیچ گاه برای شروع دیر نباشد و ابتدا که می خواهیم شنا اموزان را برای ثبت نام راضی کنیم باید به ان ها توضیح دهیم که این ورزش نیاز به سن کم و امادگی بالا ندارد و فقط برای شروع به انگیزه نیاز داریم. و حتی شنا اموزان ۶۰ یا ۷۰ ساله خیلی خوب عمل می کنند‌.

عینک شنا 

عینک های شنا با قیمت های متنوع و کیفیت های متنوعی در بازار موجود می باشند که می توانیم به صورت غیر حضوری و اینرنتی یا حضوری خرید نماییم. در استخر برای محافظت چشمانمان از کلر موجود در اب که برای جلوگیری از رشد جلبک به همراه مواد شیمیایی دیگری زده ایم به چشمانمان بزنیم و کاملا در چشمانمان قرار بگیرد. که علاوه بر محافظت از چشم به دید بهتر ما در اب کمک می کند. بعضی از عینک های شنا هستند که دارای لنز های تیره می باشتد که کمک می کنند در محیط هایی که سر پوشیده نیستند و نور افتاب چشمانمان را اذیت می کنند بتوانیم به راحتی شنا کنیم و مانع از اذیت شدن چشمانمان به خاطر نور خورشید بشویم.

قوانین ورزش شنا

قوانین ورزش شنا

برای یادگیری قوانین شنا باید با ساختار استخر ابتدا اشنا شویم. استخر های شنا اندازه های فنی دارند که باید در قالب رعایت نکات بهداشتی رعایت شوند. که در دو دسته خلاصه می شوند. استخر های اموزشی که ابعاد کمی در حدود ۸ متر طول و ۸ متر عرض را دارند و در ان شناگران مبتدی بتوانند اموزش ببینند و اصول اولیه را بیاموزند. و البته قسمتی از کنار استخر دارای پلکان بود تا اگر کسی از پرش در اب به صورت ناگهانی بترسد بتواند با استفاده از پله ارام ارام درون اب وارد شود.   

به جز استخر و میله های کنار استخر، لوازمی مانند ابعاد مختلف دو قلوی شنا و حلقه لاستیکی و کمربند نجات و بازوبند نجات و دماغ گیر و حلقه های لاستیکی و دماغ گیر و گوشی پای دلفینی که هر کدام نیاز های خاصی را برطرف می کنند خلاصه می گردد.

انواع مختلف این رشته

انوع مختلف رشنه شنا که رشته ها، سطوح و زمینه های مختلفی را دارا می باشد. برای مثال، مسابقات شنا به حالت انفرادی و امدادی که با حضور ۴ نفر انجام می شود و مختلط و یا ازاد هم برگزار می شود. ۴ نفر شناگر در زمینه ی مختلط و ازاد الزامی می باشد و این چهار شناگر باید در رشته های کرال پشت و قورباغه و پروانه و شنای ازاد ماهر باشند. که هر کدام ازین رشته ها وظیفه ی یکی از شناگران می باشد. این مسابقات در صورتی که در سطح کشوری برگزار شود، نیاز به سی داور دارد. البته در سطح داخلی هم همان حدود داور نیاز داریم. ولی با حدود ۱۵ یا ۳۰ داور کم تر.
داورانی که در این مسابقات حضور پیدا می کنند، سرداور می باشد که یک نفر است و استارتر داوران که وقت نگهدار مسابقه است، که سه نفر نیاز است و سرپرست این داوران و داور برگشت و سرپرست داوران برگشت و داوران استیل و داور برگشت ابتدایی و انتهایی، می باشند. که البته این مسابقات به گوینده و داور رده بندی و سرپرست داوران رده بندی نیاز دارد.

 خرید وسایل رشته swimming

گفتن این که خرید مایو یا همان لباس شنا برای این ورزش بسیار ضروری است شاید نیاز نباشد. اما شناگر بدون مایو اجازه ی شنا کردن را ندارد. البته لباس مناسب این رشته یک لباس چسبان می باشد. زیرا باید به بدن به مقدار کافی بچسبد تا جلوی ازادی در شنا کردن را از شناگر نگیرد. کفش قورباغه ای ملزومات دیگر این رشته است، که نام دیگرش فین شنا است، اما در مسابقات و رقابت های شنا استفاده نمی شوند. زیرا مانع از شنای سرعتی می شود. البته نوع دیگر این ابزار شنا، فین سیلیکونی می باشد. که هم ازادی عمل بیشتری را به ما می دهند، و هم جلوی اسیب به پا و تاول زدن به پا را می گیرند.
ابزار دیگر دوقلوی شنا می باشد. که جنس ان فوم است و بسیار سبک است. این ابزار را باید بین دو پای خود قرار دهید. البته این ابزار فقط برای زمانی است که شما در حال اموزش دیدن شنا می باشید. این وسیله کمک می کند تا روی حرکت پاهایتان تمرکز کم تری را به خرج دهید و بیشتر روی حرکت بازو و دستتان تمرکز داشته باشید. 

وسیله های خاص در این رشته

وسیله های خاص در این رشته

وسیله های خاص شنا، حوله هایی با نام میکروفایبر خصوصیت بسیار خوبی که دارند این است که به شدت و با سرعت زیاد اب را جذب می کنند و فضای خیلی کمی را هم اشغال می کنند و البته بسیار کم هزینه است. این حوله برای کسانی است که تعداد تمرین بالایی را در روز مجبورند انجام بدهند و دوام بالایی را هم دارند. وسیله ی دیگری به نام اسنورکل، بسیار کاربردی است و برای شناگرانی که مبتدی هستند به کار می رود. این ابزار برای کسانی کاربردی است که در نفس گیری حین شنا مشکل دارند. و با رفع این مشکل سر و گردن خود را به راحتی تکان دهیم و تعادل و توازن بین سر و باسن را رعایت بکنیم. و به دست ها و پاهایمان نیروی خوبی را منتقل کنیم‌.


وسیله ای به ظاهر کم اهمیت اما بسیار مهم، کلاه شنا می باشد. ابن وسیله که در شنا بسیار ضروری تلقی می باشد استفاده ی از ان اجبار است و اگر کسی مشکلی در موهای خودش داشته باشد این ممکن است به دیگر شناگران و ورزشکاران سرایت کند. مانند ریزش مو. البته ممکن است راه های ورودی و یا فیلتر اب را مسدود کند و یا به چشمان شناگران بچسبد. جنس این کلاه از سیلیکون یا پلی استر می باشد و بیشتر جنس پلی استر ان توصیه می شود‌. این کلاه برای تمامی سطوح فعالیت برای شناگران است. چه مبتدی و چه پیشرفته و حتی برای زمانی که می خواهید فقط در اب راه بروید.

بهترین سایت پیش بینی شنا

سایت های تاینی بت و سایت هات بت از معدود سایت هایی هستند که امکان پیش بینی بر روی بازی های شنا را ممکن ساخته اند پس بد نیست سری به این سایت ها بزنید و نهایت استفاده را داشته باشید.

سوالات متداول

زدن عینک شنا بر روی چشمانمان چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

عینک شنا علاوه بر اینکه دید بهتری به چشمانمان در اب می دهد فایده ی دیگری دارد که این است که در زیر اب از چشمانمان در برابر اب و مواد شیمبایی اضافه شده در ان محافظت می کند و علاوه بر این به خاطر داشتن لنز تیره از نور خورشید هم چشمانمان را حفظ می کند.

ورزش شنا برای چه محدوده سنی می باشد؟

محدوده سنی خاصی ندارد.

شنا برای افراد مبتدی در چه استخر هایی انجام می گردد؟

در استخر های اموزشی با ابعاد ۸ در ۸ انجام می شود.

چند نوع استخر داریم؟

استخر اموزشی و مسابقاتی را می توان اصلی ترین شاخه های استخر ها قلمداد کرد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید :